dummy

Varan ligger i varukorgen

Däckinformation

Däckinformation

Så här läser du informationen på däcket:

På utsidan finns en lång rad siffror och tecken, som alla berättar något om det enskilda däcket.
Däckets storlek skrivs t.ex. så här: 195/65R15.
195 är däckets bredd i millimeter.
65 är däckets höjd och motsvarar 45 % av däckets bredd.
R är däckets design (R står för radialdäck).
15 är storleken på fälgen.

Dessutom finns denna information på däcket:

W är en hastighetssymbol och visar hur hög hastighet däcket är godkänt att köra med (V är upp till 240 km/h, W är upp till 270 km/h och ZR är över 240 km/h).
RF står för Reinforced, vilket betyder förstärkt.
XL står för Extra Load.
M + S är beteckningen för vinterdäck/helårsdäck.

Det rekommenderas att vinterdäck också har en symbol med ett berg och snö, eftersom de är mest lämpliga för vinterkörning.

Alla däck har också en DOT-kod på sidan av däcket.
Koden visar när däcket tillverkades.
Från år 2000 har koden fyra siffror istället för tre siffror.
De två första siffrorna anger tillverkningsveckan, medan de två sista anger tillverkningsåret.
 
Det är mycket viktigt att däcktrycket anpassas för bilens monterade däckstorlek samt hur mycket last man kan köra med.
När man har köpt däck/hjul hos Wheelsshop.se ska kunden själv kontrollera att däcktrycket är rätt, eftersom det är individuellt från bil till bil.
Wheelsshop.se rekommenderar Continentals däcktrycksguide. Här kan du läsa mer:
http://www.conti-luftdruck.de/index.php?gelesen=1

Speed Index (hastighetsindex):

På alla däck finns en bokstav som anger hastighetskoden som motsvarar däckets topphastighet.
Här nedan anges vad bokstaven betyder. 

Hastighetsindex: Max. godkänd hastighet i km/h:

  • F max. 80 km/h
  • G max. 90 km/h
  • J max. 100 km/h
  • K max. 110 km/h
  • L max. 120 km/h
  • M max. 130 km/h
  • N max. 140 km/h
  • P max. 150 km/h
  • Q max. 160 km/h
  • R max. 170 km/h
  • S max. 180 km/h
  • T max. 190 km/h
  • H max. 210 km/h
  • V max. 240 km/h
  • W max. 270 km/h
  • Y max. 300 km/h
  • ZR över 240 km/h

Lastindex:

På alla däck kan man avläsa ett lastindex, som indikerar hur mycket däcket maximalt kan bära mätt i kilo per däck. Siffran står oftast före hastighetsbokstaven.
Det är viktigt att totalvikten för alla fyra däcken inte överskrider bilens krav och inte minst axeltrycket per axel.
Här nedan visas avläsningsschemat för däckets lastindex.

Mönsterdjup:

Lagen föreskriver minst 1,6 mm, men fackfolk är eniga om att det ska vara:
minst 2 mm på sommardäck och minst 3 mm på vinterdäck (lagkrav i Sverige, Norge och Finland). 

Vattenplaning:

Om du har breda däck (205 mm eller mer) eller kör med hög hastighet är rekommendationen:
Minst 3 mm på sommardäck och minst 4 mm på vinterdäck. 

Däcktryck:

Kontrollera trycket varje månad och innan du åker på semester eller kör en längre tur.
Det är bäst att kontrollera däcktrycket när däcken är någorlunda kalla.
Däcktrycket ökar nämligen när däcken är varma.
För lågt däcktryck ger sämre styr- och bromsförmåga samt högre bränsleförbrukning.
Om däcktrycket är alltför lågt finns det risk för att däcket blir för varmt och exploderar.
På de flesta bilar finns en etikett, som anger däcktrycket, vid en dörrstolpe eller vid tanklocket.
Det rekommenderade däcktrycket framgår alltid av bilens instruktionsbok.
Däcktryck anges vanligtvis för normal och full belastning.
Använd data för full belastning när bilen är lastad.
Om däcktrycket endast anges för normal last kan det med fördel ökas med 0,2 bar vid körning med full last.
Om du eftermonterar bredare däck än bilen ursprungligen hade (205 mm eller mer) kräver det ett lite högre tryck än vad som står i instruktionsboken – ofta 0,2 bar högre.
Onormalt slitage på däckets mitt kan bero på både ett för högt och ett för lågt däcktryck.
Tänk på att öka däcktrycket med 0,2 bar när du använder vinterdäck.
Observera att nödhjul och däck på husvagnar ska ha ganska högt däcktryck – vanligen runt 4 bar. 

Däck, reparationer och lappning:

Om ett däck får punktering och det repareras med en reparationssats/sprejburk, eller tätas utifrån utan invändig inspektion är detta ENBART en tillfällig lösning, som är avsedd för att kunna köra bilen till närmaste verkstad i högst 80 km/h.
Det samma gäller vid användning av nödhjul eller reservhjul, där däcket är av en annan typ än bilens övriga däck.
Däcket SKA alltid monteras av från fälgen vid permanent däckreparation så att det är möjligt att göra en invändig inspektion.
Om det inte finns några följdskador efter punkteringen fastställs om däcket kan repareras.
Permanent däckreparation ska ske på däckets invändiga yta.
Den bearbetade skadan fylls med ett vulkaniserande material och täcks med en lämplig däcklapp.

Runflat-däck:

Vissa nyare bilmodeller har, från fabriken, däck monterade som man kan köra vidare med efter punktering.
Däcken kallas ”RunFlat” eller liknande.
I instruktionsboken finns information om hur långt och hur snabbt man kan köra på däcket efter en punktering.
Kontakta en auktoriserad verkstad snabbast möjligt.
Bilar med denna typ av däck ska ha ett larmsystem, som varnar för fallande däcktryck.
Bilar utan larmsystem får inte använda däck av ”RunFlat”-typ. 

Sommardäck på sommaren – vinterdäck på vintern:

Om du kör bil året runt rekommenderar vi att du byter till vinterdäck på vintern.
I Tyskland ska man köra med däck, som är lämpliga för årstiden och det gäller även utländska fordon.
I Sverige och Finland är det krav på att använda vinterdäck under perioden 1/11 – 31/3.
Både vinterdäck och helårsdäck är märkta med M+S (Mud + Snow).
Om däcket är märkt med en snöflingesymbol har det minst 7 % bättre vinteregenskaper än M+S-märkta däck.
Om körbehovet är litet, t.ex. 5 000 kilometer varje år, och ägaren inte vill byta däck för sommar-/vinterbruk, rekommenderar vi att man låter bilen stå om det snöar eller är isigt väglag, eller att, som minst, utrusta bilen med helårsdäck.
Helårsdäcket har hälften av vinterdäckets fördelar, men också hälften av nackdelarna.

Vinterdäck jämfört med sommardäck:

Ungefär 40 % kortare bromssträcka på is, så vid 50 km/h blir bromssträckan vanligen 40 meter kortare.
Ungefär 25 % kortare bromssträcka på snö, så vid 50 km/h blir bromssträckan vanligen 10-15 meter kortare.
Ungefär 12 % längre bromssträcka på torr väg, så vid 50 km/h blir bromssträckan vanligen 1 meter längre och vid 100 km/h vanligen 5 meter längre.
Ungefär 10-20 % längre bromssträcka på våt väg, så vid 50 km/h blir bromssträckan vanligen 1 meter längre och vid 100 km/h vanligen 7 meter längre.
Vinterdäck har avsevärda fördelar på snö och ishala vägar, men kom ihåg att sänka hastigheten lite vid körning på torr och våt väg.

Regler för vinterdäck i andra länder:

I länderna runt Skandinavien är det viktigt att vara uppmärksam på de regler som gäller för användning av vinterdäck.

Sverige:

I Sverige är det lag på att använda vinterdäck från 1/12 – 31/03.
Den första december 2009 trädde nya regler i kraft vad gäller utländska personbilar och lastvagnar.
Alla bilar som kör till och från Sverige omfattas av de svenska reglerna för användning av vinterdäck.
Det betyder att man ska montera vinterdäck med minst 3 millimeter mönsterdjup under perioden, som nämns ovan, 1/12 – 31/3.  

Norge:

I den norska vägtrafikförordningen står det: "När väglaget gör det nödvändigt, får ett motorfordon inte användas utan att ett tillräckligt grepp säkras för hjulen med hjälp av dubb, snökedjor eller liknande".
Det innebär alltså att man ska köra med vinterdäck eller dubbdäck och se till att ha med snökedjor i bagageutrymmet.
Man riskerar att avvisas vid färjorna till Norge om man inte har med sig tillräcklig vinterutrustning för fordonet och minimum är snökedjor.  

Finland:

Vinterdäck är ett krav under perioden 1/12 – 29/2.  

Tyskland:

I Tyskland antogs i november 2010 en lag som skärper kravet på användningen av vinterdäck när vädret visar sin vintriga sida.
Reglerna om användning av vinterdäck gäller när det är slask och snömodd, underkylt regn och isskikt på vägen, snö, övrigt halt väglag, is och rimfrost. 

Frankrike:

Dubbdäck och snökedjor är tillåtna från 11 november till den sista söndagen i mars för fordon under 3,5 ton. Högsta tillåtna hastighet med dubbdäck och snökedjor är 90 km/h.
Snökedjor krävs på vägsträckor med en rund blå skylt med en bild på "ett vitt däck med snökedjor".
Minsta mönsterdjup på vinterdäck ska vara 1,6 millimeter hela vägen runt.
Om det är fara för säkerheten kan du riskera att bilen får körförbud.

Schweiz:

Det är förbjudet att köra med dubbdäck på motorväg och motortrafikleder, med undantag av genom San Bernardino- och St. Gotthard-vägtunnlarna där det är tillåtet.
 
0
   

Kontakta oss

  Vinten Skovvej 42
DK-8700 Horsens
    Denmark
     
    9-15 Måndag - Fredag
     
  mail@wheelsshop.se
     
  Organisationsnummer: DK36972564